Requirements & Forms

Registration Dates

* Start of registration for the transferring students and graduates of previous years shall be on 7/6/2015 and lasts for two weeks.

 

* Start of registration for new students and high school graduates of this year (2014/2015) shall be on 14/6/2015.

Admission Conditions

Students are admitted on competition basis in order to select the best applicants according to the following conditions:

– Holding a General Secondary Certificate (Scientific Section) or its equivalent academically from inside or outside KSA, with a grade of 85% as a minimum for studying medicine and dentistry, and 80% for studying clinical pharmacy and nursing.

– Obtaining 65% in the Qudrat Test and 65% in the Tahsilee Test for the medicine and dentistry programs, and 60% in the Qudrat Test and the Achievement Test for pharmacy and nursing programs.

– The General Secondary Certificate has been obtained within the last five years and anything beyond that period is subject to discretion of the Board of Trustees.

– The relevant academic fees are paid in advance for each academic semester.

– Be medically fit.

– Submitting the certificates of the Qudrat and tahsilee tests.

Registration Procedures of New Students

1. Completing the Registration Application Form after ensuring that the applicant meets the above conditions. Note that completing the application does not mean admission.

 

2. Passing the preliminary medical examination is a must in order to proceed to the student selection process.

 

3. Submitting the Registration Application Form to Admission and Registration department along with the following documents:

– A copy of the general certificate of secondary education.

– A copy of the qudrat and tahsilee tests.

– A copy of the national identification card Iqama.

 

4. After announcing the results of the selection process, the student must bring the following within three days from date of announcement:

– Original general certificate of secondary education.

– Four photographs.

– Certificate of good behavior and conduct.

– Medical examination form.

 

5. Signing the Student Admission Agreement in the college.

 

6. Receiving a letter approved by the college stating the program the student has been admitted to.

Transfer from Other College and Universities

Students who have studied at another college or university and desire to transfer to Ibn Sina College can submit a Transfer Application, taking into account that admission is competitive, according to the selection criteria and the following conditions:

First:     The student has to achieve a GPA of 4 out of 5, or 3.2 out of 4, or higher during the period spent at the previous college or university as a basic condition to consider the possibility of transfer and equalizing the courses studied, with the following conditions:

  1. The courses studied by the student must be the same as the course available at the college in all aspects.
  2. The courses to be equalized are those in which the student got 75% or more.
  3. Equalization is conducted during registration. Requests to equalize courses after registration shall not be considered.
  4. Equalization of courses has no relation to tuition fees.
  5. The student shall study the remaining courses in the preparatory year during the academic year according to the college’s policy.

Second:  In case of not meeting the GPA conditions, the student may apply as a new student in accordance with the relevant requirements of secondary school, Qudrat and tahsilee tests without equalization.

Contacts

Department of Admission and Registration
Male section:  012 6356555, extension numbers: 172, 148, 159, 180, 151; Fax: 012 637544
Female section:  012 6356555, extension numbers: 161, 170, 156, 168, 141; Fax: 012 637544


شروط القبول:-

 

يتم قبول الطلاب على أساس القبول المباشر الفوري بناءً على الشروط التالية:-

الحصول على نسبة موزونة 80% كحد أدنى لدراسة الطب البشري وطب الأسنان

الحصول على شهادة الثانوية العامة(قسم علمي) أو ما يعادلها أكاديمياً من داخل المملكة أو خارجها وبمعدل لا يقل 85% كحد أدني لدراسة الطب البشري وطب الأسنان و80% كحد أدني لدراسة الصيدلة الإكلينيكة والتمريض.

الحصول درجة 70% في اختبار القدرات و75% في اختبار التحصيلي كحد ادنى لدراسة الطب والبشري وطب الاسنان ودرجة 60% لاختباري القدرات والتحصيلي للقبول في برنامجي الصيدلة الاكلينيكة والتمريض.

أن لايكون قد مضى على حصوله على شهادة الثانوية أكثر من خمس سنوات ولمجلس الأمناء النظر فيما يزيد عن ذلك.

أن يلتزم بدفع التكاليف الدراسية المطلوبة مقدما لكل فصل دراسي.

أن يكون لائقاً طبياً.

إحضار اختبار القدرات والتحصيلي.

 

اجراء تسجيل طالب مستجد:-

تعبئة نموذج طلب التسجيل بعد التأكد من مطابقة الشروط أعلاه، علماً بأن تعبئة النموذج لايعني القبول.

سداد رسوم التسجيل (1000 ريال غير مستردة) والرسوم الدارسية وإستلام ما يثبت ذلك من الإدارة المالية بالكلية وإرفاقة بالملف.

اصل استمارة الثانويه العامة.

عدد(4) صورة شخصية.

شهادة حسن سيرة وسلوك.

استمارة الكشف الطبي.

توقيع عقد التحاق للطالب /للطالبة بالكلية.

استلام خطاب معتمد من الكلية يفيد بقبول الطلاب في الكلية موضح به التخصص الذي تم قبول الطالب / الطالبة فيه.

 

نظام التحويل من جامعات وكليات أخرى:

يمكن للطالب الذي سبق له الدراسة في جامعة او كلية أخرى ويرغب في التحويل الى كلية ابن سينا التقدم بطلب التحويل ،علماً بأن القبول (تنافسياً) بالمفاضلة و حسب الشروط التالية:-

أولاً : أن يكون الطالب أو الطالبة حصل على معدل تراكمي (4 من 5) أو ( 3,2من4 ) فأعلى للفترة التي قضاها في الجامعة أو الكلية المحول منها كشرط أساسي للنظر في مدى إمكانية التحويل ومعادلة المواد التي درسها حسب الشروط التالية :

أن يكون المقرر الذي درسه الطالب/ الطالبة مطابق في مفرداته لمقررات الكلية.

يتم معادلة المقرر الذي حصل فيه الطالب على تقدير75% فأعلى في المقرر.

تتم المعادلة أثناء عملية التسجيل ولا ينظر لأي طلب لمعادلة اي مقررلاحقاً بعد التسجيل .

معادلة المقرر لا علاقة له بالرسوم الدراسية

يقوم الطالب بدراسة المواد المتبقية في السنة التحضيرية خلال العام الدراسي حسب نظام الكلية.

ثانياً: حال عدم تحقيق شرط المعدل يمكن طلب الالتحاق والتسجيل كطالب مستجد بشروط الثانوية العامة والقدرات و التحصيلي دون أي معادلة .

 

تاريخ التسجيل:

بداية التسجيل للطلاب المحولين وخريجين السنوات السابقة في 20/8/1436هـ الموافق 7/6/2015م لمدة أسبوعين فقط.

بداية التسجيل للطلاب المستجدين خريجي هذا العام 1435/1436هـ في 27/8/1436هـ